­מהי פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה היא כלי רב עוצמה המסייע לאנשים לשפר את איכות חייהם, להתמודד עם קשיים ובעיות, ללמוד על עצמם, לשפר את התפקוד שלהם ולהשיג את מטרותיהם. פסיכותרפיה ייחודית מהסוג שמציע הצוות של Outreach הולכת צעד אחד נוסף לעבר אלו שאינם יכולים להנות מפסיכותרפיה במתכונת הקונבנציונאלית שלה.

פסיכותרפיה היא בראש ובראשונה מפגש טיפולי. מקור המונח אשר הפך שגור גם בשפה העברית מגיע מהשילוב בלטינית בין המילים נפש (=פסיכו) וטיפול (=תרפיה). תחת כותרת כללית זו נמצאים רבים מהסוגים של טיפול נפשי (להוציא טיפול פסיכיאטרי), המכונים גם בשמות נוספים כגון טיפול פסיכולוגי, טיפול בשיחה, טיפול רגשי ועוד.

מה ההגדרה של פסיכותרפיה?

הגדרות רבות ושנות ניתנו לפסיכותרפיה  מאז ימי פרויד שנחשב לאב המייסד שלה ועד היום. אחת ההגדרות המקיפות והמדויקות בעינינו ניתנה ע״י קורסיני אשר כתב את האנציקלופדיה לפסיכולוגיה:

פסיכותרפיה היא תהליך פורמלי של אינטראקציה בין שני צדדים, כל צד בדרך כלל מורכב מאדם אחד, אך קיימת אפשרות שיהיו גם שניים או יותר, למטרת הקלת מצב דחק של אחד מן הצדדים, הקשור בליקויים באחד מן התחומים הבאים: תפקוד קוגניטיבי (הפרעות בחשיבה). תפקוד אפקטיבי (סבל או אי נוחות רגשית), או תפקוד התנהגותי (התנהגות לא אדפטיבית). כאשר המטפל מחזיק בתיאוריה המסבירה את מקור האישיות , ההתפתחות ומגמות לשיפור ושינוי, יחד עם מתודה טיפולית מסוימת, הקשורה באופן הגיוני לתיאוריה, והוא בעל אישור חוקי לפעול כמטפל.

ייסודה של הפסיכותרפיה מיוחס לזיגמונד פרויד אשר לפני כ-120 שנה פיתח את הפסיכואנליזה. גלגוליה מאז היו רבים והם עדיין ממשיכים. תאוריות וטכניקות טיפול התפתחו האחת מתוך השנייה, משלימות וסותרות זו את זו ויוצרות מספר רב של טיפולים שונים אשר נכנסים כולם תחת הכותרת הכללית של פסיכותרפיה. השתכללות המדע והמחקרים על פסיכותרפיה העשירו את הדיון באקדמיה כמו גם בשדה הטיפולי, בנוגע לשיטות טיפול שונות, יעילותן וכו׳.

מה קורה בפסיכותרפיה?

במסגרת פסיכותרפיה עוברים אנשים תהליך הכולל התמודדות עם קשיים נפשיים והתפתחות אישית, תוך העלאה של תכנים מודעים או שאינם מודעים בדרכים שונות. המטפל והמטופל השותפים לתהליך יוצרים ביניהם קשר ייחודי, המוגדר בכללים מסוימים (סטינג) המאפשרים תהליך של פסיכותרפיה ייחודית וחד פעמית. השניים יוצרים מיכל טיפולי בתוכו צפויים להתערבב מחשבות ורגשות המטופל עם אלו של המטפל באופן המשרת את מטרות הטיפול עליהן הסכימו השניים.

המשותף לסוגים שונים של פסיכותרפיה הוא שהן כולן מתודות למידה המכוונות לגרום לשינוי אצל אנשים: לגרום להם לחשוב אחרת, להרגיש אחרת, להתנהג אחרת. הלמידה בפסיכותרפיה היא למידת דבר מה חדש, או למידה מחודשת של משהו שנשכח; היא עשויה להיות הלמידה כיצד ללמוד או כיצד לא ללמוד. באופן פרדוכסלי היא יכולה להיות למידה של משהו שהאדם כבר יודע.

מהו הסטינג (Setting) המתאים לביצוע פסיכותרפיה?

הסטינג של פסיכותרפיה הוא אחד המאפיינים הבולטים של הפרקטיקה הטיפולית. זהו המבנה של הטיפול הכולל בתוכו הבנות והסכמות כמו זמן, מקום המפגש, אורכו והטקסים הבלתי כתובים שלו. רוברט מור במאמרו על טקסים, החלל המקודש וריפוי (1991) מדבר על הטקסים הטיפוליים כמייצגים צורך אנושי קדום בטקסים. לדעתו מקום הטיפול עם גבולותיו, הזמנים ומנהיגות התרפיסט, אינם רק סממנים אתיים ושיטתיים אלא אמצעים ליצירת מקום מתאים להתפתחות העצמי. המטפל והמטופל גם יחד יפתחו את השפה את הסמלים ואת הקודים המשותפים, הריטואל האינטימי של המכל הטיפולי.

ואכן, הטקסים של פסיכותרפיה השתרשו היטב גם בתודעה הציבורית. כיום רובינו מדמיינים טיפול פסיכולוגי כמפגש המתרחש בקליניקה שקטה, ובה שתי כורסאות ושולחן קטן עם טישו על גביו. ראינו את הסיטואציה הזו באינספור סרטים, סדרות וכתבות והיא האסוציאציה הראשונה שעולה לראש כשחושבים על פסיכותרפיה או על טיפול פסיכולוגי.

גם אנחנו ב-Outreach מטפלים כך לא פעם, ויודעים להעריך את יתרונותיה של פסיכותרפיה המתקיימת במסגרת הטיפולית הקונבנציונלית, אבל איננו מקדשים אותה.

פסיכותרפיה ייחודית של Outreach

אנו מעמידים במרכז את המהות של פסיכותרפיה, כמפגש אנושי-טיפולי, המאפשר למטופל לפרוץ את המגבלות אשר הציבו בפניו נפשו ונסיבות חייו, ולהביא לשיפור משמעותי ברווחתו. מהות זו, לתפישתנו, איננה נחלתם הבלעדית של טיפולי קליניקה, ויכולה להתקיים כמעט בכל מקום, לפי צרכי המטופל. עבורנו, המסגרת הטיפולית איננה כורח, שעל המטופל להתאים עצמו לתכתיביה, אלא תשתית גמישה המתאימה עצמה למטופל. כך, אנו מקיימים טיפולים פסיכולוגיים בזירה הנכונה עבור כל מטופל ומשנים את הסטינג לפי הצורך. ניתן להיפגש בקליניקה, בבית המטופל, בטיפול אינטרנטי או במקומות אחרים אשר הולמים את צרכיו ואת המטרות הטיפוליות שעל הפרק.

השיטה הטיפולית והמטפלים נבחרים אף הם בהתאם למאפייני המטופל  – לקשיים מהם הוא סובל, לנטיות ליבו, לכוחותיו ולמטרות הטיפול. למשל, אנשים רבים זקוקים לטיפול בגישת 'פסיכולוגיית המעמקים', ומעוניינים בכך. לאותם אנשים נתאים פסיכולוג או פסיכולוגית המתמחים בטיפול בגישה זו, המכונה בשפה המקצועית 'פסיכולוגיה דינאמית'. לעומתם, רבים אחרים יבחרו בטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, אשר כפי שמשתמע משמו – מתמקד בשינוי, הגמשה והרחבה של דפוסי חשיבה והתנהגות. עבורם, כמובן, נתאים מטפלים המתמחים בגישה זו.

חשוב לציין, כי ניסיוננו, לימד אותנו שאין כל סתירה בין גמישות ונגישות לבין רמה מקצועית בלתי מתפשרת. יתרה מזאת, נוכחנו לדעת כי היכולת והנכונות לקיים פסיכותרפיה ייחודית תוך התאמה מקסימלית לצרכי המטופל מעניקות את התנאים המיטביים למימוש הפוטנציאל – של המטפל לסייע, של המטופל להיעזר, ושל הקשר ביניהם להירקם.

צרו קשר לבניית תכנית טיפולית מותאמת עבורכם

טלפון: 072-33-60-600
E-mail: [email protected]

לחצו ליצירת קשר
דילוג לתוכן