לעיתים, קשה לגדול בעולמנו. לא פחות מכך, קשה לגדל ילדים בעולמנו. טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער יכול להקל על האתגרים.

למעשה כשמדברים על טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער, צריך להתייחס לפחות לשני אספקטים של הטיפול: עבודה עם הילדים או בני הנוער עצמם וכן הדרכת הורים ועבודה טיפולית עמם.

שני האספקטים הללו שלובים זה בזה וברוב המקרים האחד לא יתקיים בלי השני – בהתאם לגיל ולבעיות הנידונות.

הדרכה וייעוץ להורים

הדרכת הורים נועדה לסייע להורים בהתמודדות עם ריבוי האתגרים הקשורים בהורות.

הורות היא כנראה המשימה הגדולה והמורכבת בחייהם של אלו שבחרו להביא ילדים לעולם.

נראה כי האתגרים של הורים סביב גידול ילדיהם לעולם אינם נגמרים, הם רק משתנים ומקבלים פנים אחרות ככל שהילדים גדלים ומתפתחים.

לא ניתן למנות את מספר ההחלטות אשר הורים צריכים לקבל עבור ילדיהם, עוד לפני שהם נולדים ובמשך כל חייהם, עד הפיכת הילדים לבוגרים ועצמאיים ולעיתים גם לאחר מכן.

קשה לתאר את כובד האחריות שהורים נושאים על כתפיהם כשהם דואגים לשלומם ולרווחתם של ילדיהם. קשה להמעיט בערך המאמצים שהורים עושים לאורך השנים כאשר הם מנסים בכל כוחם לטפל בילדים ולסייע להם בדרכים אשר לתפיסתם יטיבו עמם.

ההחלטה של הורים לחפש טיפול פסיכולוגי לילדים ובני נוער מגיעה פעמים רבות מתוך מצוקה שלהם סביב גודל האתגר, כמו גם מתוך דאגה לילדים ולהתפתחותם.

ואולם, גם להורים קשה לפעמים להשתתף בתהליכים של הדרכת הורים. חלקם מרגישים חשופים על ספת הפסיכולוג, חוששים מביקורת על ההורות שלהם ומרגישים מאוימים.

אנשי צוות הרגישים לקשיים ולאתגרים של הורים, יכולים לסייע להתגבר על חששות אלה וליצור ברית של שיתוף פעולה המשרתת את התהליך הטיפולי.

טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער

טיפול פסיכולוגי או ליווי טיפולי נועדו לתת מענה למצוקות השונות של ילדים ובני נוער המנסים להשתלב ולמצוא את מקומם בעולמנו.

המשימות המוטלות על כתפיהם הן רבות ומורכבות – לגדול, לגבש זהות, ללמוד את הכללים, לפתח יכולות, להכיר בגבולות, למצוא את מקומם בקבוצת השווים…ועוד ועוד

ואכן, קשיים פיזיים, רגשיים, חברתיים, לימודיים ואחרים הם נחלתם של כל הילדים כמעט, בעוצמות שונות ובתקופות שונות של חייהם. נסיבות חיים קשות מוסיפות כמובן על האתגרים.

אל מול האתגרים של הורים וילדיהם, ההחלטה לחפש טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער היא צעד מקובל בימינו. עזרה מקצועית מתחייבת במצבים רבים שכן בעיות אשר אינן מטופלות נוטות שלא להיעלם כי אם להקצין ולהחמיר עם הזמן. מקרים קיצוניים עלולים להגיע עד כדי פתולוגיות קשות כגון דיכאון ואובדנות ואותם ברצוננו למנוע.

לעומת זאת, בעיות אשר מקבלות מענה נכון ובזמן, יכולות להיעלם במהרה כיוון שילדים משתנים מהר, לומדים מניסיון ומסתגלים ביעילות.

ואולם, למרות הערך הפוטנציאלי הרב של טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער, הגיוס שלהם לתהליך ווידוא ההתמדה בו לאורך זמן הן לעיתים משימות קשות.

הצוות של Outreach ערוך כדי לסייע בכך.

האם בנכם או בתכם זקוקים לטיפול ייחודי?

צרו קשר

טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער ב-Outreach

מספר מאפיינים בגישה של Outreach יכולים להקל על משימת גיוס הילדים לטיפול וכן לייעל את התהליכים הטיפוליים בהמשך:

  1. טיפול פסיכולוגי בבית או בסביבת החיים – האפשרות של קיום טיפול מחוץ לקליניקה ובסביבה הטבעית של הילדים או בני הנוער, מקלה על יצירת שיתוף הפעולה עם הטיפול. הסיטואציה של ישיבה אחד על אחד עם מטפל/ת בקליניקה, המצפה מהילדים לספר על עצמם ולהיפתח, נתפסת כמאיימת עבור רבים. לעומת זאת, ישיבה בחדרו של הילד, פגישה על ספסל בשכונה, בפארק ציבורי או על חוף הים נתפסים אחרת לגמרי ומקלים מאוד על הכניסה לתהליך. פעמים רבות ילדים משתפים פעולה בשמחה עם טיפולים אלו. בחירת המטפל/ת המקום המתאים לפגישות ותדירותן נעשית בהתייעצות של הצוות עם ההורים ועם הילד/ה  ומשרתת את מטרות הטיפול.
  2. ליווי טיפולי אל מול פסיכותרפיהליווי טיפולי הוא כלי טיפול ייחודי בו משתמש הצוות של Outreach. למעשה מדובר על אינטראקציות טיפוליות הכוללות עשייה ופעולה יותר מאשר ׳דיבור על׳ הדברים. המלווים הטיפוליים הם לרוב צעירים יותר בגילם וברוחם ומתמחים ביצירת קשר, גם לנוכח התנגדות וחוסר שיתוף פעולה. הכלים העומדים לרשותם ביצירת הקשר הם כל מה שיש לסביבה של הילד/הנער להציע – המשחקים שבחדרו, המקומות בהם אוהב להיות, האתגרים עמם מתמודד ועוד.
    הקשר הנוצר עם מלווים טיפוליים הוא בד״כ ישיר, בלתי אמצעי, הדדי ובגובה העיניים. הכלים השונים בסביבה אינם רק אמצעי ליצירת קשר כי אם כלים טיפוליים לכל דבר. הפרקטיקה של טיפול במשחק מקובלת מאוד בתחום של טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער אולם כאן היא מקבלת נפח משמעותי עוד יותר .הסביבה החיה בה מתקיים הטיפול מייצרת יותר הזדמנויות לנצל אלמנטים בה לטובת הטיפול, ההיכרות עם הילד/ה, הכוחות, האתגרים, המשאבים וכו׳
  3. עבודה עם ההורים – כאמור, במקרים רבים של טיפול פסיכולוגי בילדים ובנוער מעורבים גם ההורים של הילדים במסגרת כזו או אחרת של הדרכה. ב-Outreach, העבודה המערכתית עם הסביבה היא אחת מאבני היסוד של הטיפולים שאנו מציעים.
    אנחנו עובדים עם ההורים בשיתוף פעולה הדוק, מנחים, מדריכים ומלווים אותם בתהליכים שהם עוברים עם ילדיהם ונעזרים בהם לקידום התהליכים הקורים בטיפול.
    ללא שיתוף פעולה הדוק של ההורים אנחנו נמנעים מלהיכנס לתהליכים טיפוליים עם ילדים ונוער, מתוך ניסיון העבר שלנו כמו גם הלמידה התאורטית על שיטות הטיפול בילדים.
    במרבית המקרים תתבצע העבודה עם ההורים ועם הילד ע״י שני אנשי צוות שונים העובדים יחד בשיתוף פעולה הדוק. מודל עבודה זה מסייע להתמודד עם מצבים של התנגדות לטיפול כיוון שהמטפל/ת של הילד נשארים ׳נאמנים׳ רק לעבודה הטיפולית ואינם מוצאים עצמם במצבים של ׳נאמנות כפולה׳ לילד ולהוריו. למדנו כי למודל עבודה זה יתרונות רבים.
  4. טיפול משפחתי-מערכתי –  לעיתים נחליט יחד עם המשפחה כי דרושות אינטראקציות משותפות של ההורים והילדים ואלו יקבלו אופי של טיפול משפחתי יותר מאשר טיפול פסיכולוגי בילדים. מפגשים משותפים אלה יכולים להתקיים בנוכחות איש צוות אחד או שניים בהתאם למטרות הטיפול ולצרכים הספציפיים. לעיתים, במיוחד במצבים של התנגדות לטיפול וחוסר שיתוף פעולה, האופציה של טיפול משפחתי מקלה על הילדים להשתתף שכן אינם מרגישים שהם מצויים במוקד ושהבעיה היא בהכרח ׳אצלם׳ או ׳שלהם׳.
    למעט העבודה המשפחתית, כחלק מהתפיסה של טיפול מערכתי ב-Outreach, אנחנו מקיימים קשרים רציפים ומייעצים לפי הצורך לגורמים נוספים בסביבתם של הילדים – גורמים במערכת החינוך, דמויות משמעותיות נוספות ואנשי טיפול אחרים המעורבים במקרה. אנו רואים בסביבה אורגנית זו רשת תמיכה חשובה לילד ונעזרים בה לקידום הטיפול.

לסיכום, אנחנו ב-Outreach מאמינים מאוד בכוחו של טיפול פסיכולוגי לילדים ונוער ורואים בו הזדמנות לשיפור חייהם של הילדים ושל סביבתם.

הכלים שפיתחנו מסייעים לילדים להשתתף בטיפולים, ליהנות מהם ולהפיק מהם את המיטב לטובת מימוש הפוטנציאלים האישיים שלהם ושל סביבתם.

צרו קשר לבניית תכנית טיפולית מותאמת עבורכם

טלפון: 072-33-60-600
E-mail: [email protected]

לחצו ליצירת קשר
דילוג לתוכן