טיפול קבוצתי ב-Outreach

לפעמים אתגרי החיים מרגישים לנו כמשהו ש׳גדול עלינו׳ וגם כשאנחנו יודעים מהי הדרך הנכונה עבורנו קשה לנו לעיתים לעבור מהבנה לפעולה ולצעוד בדרך הזו לבד. אנחנו באאוטריצ׳ מאמינים בכוח של הליכה משותפת בדרך. מה שנדמה כבלתי אפשרי לבד עשוי להפוך לקשה אך אפשרי כאשר משלבים ידיים ומתמודדים יחד.

טיפול קבוצתי נועד לסייע למטופלים אשר פונים אלינו ואינם מצליחים או שאינם מעוניינים להיעזר בטיפול נפשי במסגרות הקונבנציונליות. הכח של קבוצה בהנחיה של אנשי מקצוע מנוסים יכול להוות מסגרת של שיתוף, תמיכה, יציאה מהבדידות ולעיתים אף מצע לשותפות בהתמודדות עם אתגרים קונקרטיים ומשימות.

הייחודיות של טיפול קבוצתי ב-Outreach

המאפיין הבולט של טיפולי Outreach הוא היציאה אל המטופלים והושטת היד האקטיבית ואולם על מנת שתתקיים קבוצה טיפולית, צריכים המטופלים להגיע אליה ולהתאים עצמם אליה. האם אין כאן סתירה? לתפיסתנו לא.

הקונספט של reaching out אינו מסתכם בהגעה הפיזית של פסיכולוג עד לבית המטופל. היציאה הפיזית מהקליניקה מתבצעת אמנם ברבים מן הטיפולים שלנו, אולם מאחוריה מסתתרת תפיסה הממשיכה להתקיים גם אם הטיפול עצמו מתקיים בקליניקה. ההתחברות האמפטית אל המקום בו נמצא המטופל קונקרטית ו/או סימבולית, קבלה שלו שם ללא תנאי והובלתו בהדרגה למחוזות אחרים, הם העומדים בבסיס העבודה שלנו ולא מאפיין כזה או אחר של סטינג טיפולי. לעיתים המשמעות הנגזרת מכך היא הצטרפות פיזית למקום בו נמצא המטופל אולם לא תמיד. בקבוצות הטיפוליות שלנו אנחנו עושים את זה באופן מעט שונה.

שלושה מרכיבים עיקריים המתקיימים בקבוצות הטיפוליות שלנו מאפשרים לקונספט להתקיים. אותם מרכיבים לוקטו מתוך קבוצות שהכרנו במהלך שנות עבודתנו – קבוצות דינאמיות, קבוצות תמיכתיות, וקבוצות המתכנסות סביב נושא מסוים.

המרכיבים של הטיפול הקבוצתי באאוטריצ׳

הראשון מבין המרכיבים מתייחס להזדמנות עבור המשתתפים להרחיב ולהעמיק את המבט על עצמם. להשתמש בקבוצה, כפי שנאמר רבות, כהיכל של מראות, המעשיר את המבט אל הנפש פנימה ונוגע בהיבטים רגשיים עמוקים. השני עוסק באפשרות לחוות תמיכה ואחווה בין אנשים, שלרוב יושבים באותה הסירה אך בבדידות גדולה. בין היתר, התמיכה הזו היא מקור של כוח שדרוש בכדי לשאת את מה שמשתקף באותן "מראות" מרובות. השלישי מתייחס לקבוצה כאל פלטפורמה המאפשרת לקדם באופן מעשי מטרות המשותפות לחברי הקבוצה. העבודה הקבוצתית מזמינה את המשתתפים להביא אל הקבוצה אתגרים ומטרות, ולהיעזר בה בכדי להוציאם לפועל.

השילוב של שלושת המרכיבים הללו, מאפשר למטפלים המנחים את הקבוצה, יחד עם שאר החברים בה, להצטרף באופן טבעי כל פעם למקום בו נמצא אחד מחבריה, להשתתף ולשהות אתו שם ובבוא העת לסייע לו להתקדם לפי צרכיו ורצונותיו. השתתפות בתהליך הזה יחד עם אנשים נוספים המתמודדים עם אתגרים דומים, כמוה כרתימת סוסים נוספים לכרכרה המנסה לצאת מהבוץ. האפקט המתקבל הוא עוצמתי במיוחד שכן השלם גדול מסך חלקיו.

הקבוצה כגשר בין עולם פנימי וחיצוני

הטיפול הקבוצתי של Outreach מניח, הלכה למעשה, גשר בין העולם הפנימי לבין המציאות החיצונית, ומציע תנועה ביניהם. כך, בקבוצה קיימים מקום והזמנה לדיבור רגשי עמוק, ולצידו – לתיאור קונקרטי של התנסויות תפקודיות, ולרתימת חברי הקבוצה לסיוע במידת האפשר. במובנים רבים, קבוצה כזו גם מדברת וגם עושה. המינונים של עשיה ושל דיבור, של התבוננות פנימה והחוצה – משתנים מקבוצה לקבוצה ומפגישה אחת לשניה, בהתאם לצרכים עמם מגיעים המטופלים. מתוך תפישת העולם הטיפולית המשלבת בין התייחסות לעולם הפנימי לבין התייחסות למציאות החיצונית, הקבוצות שלנו פועלות כדי לחולל שינוי הן ברמה הרגשית והן ברמת התפקוד והעשיה.

השילוב הזה, בין מבט עמוק, תמיכה וחבירה לצורך עשיה, קיים באופנים שונים במגוון של קשרים משמעותיים בחיינו – ביחסים בין הורים לילדים, בין בני זוג, בין חברים טובים. הקבוצות הטיפוליות שלנו מציעות תרגום של השילוב הזה, הנפוץ בקשרים האורגניים בחיינו, לקשר טיפולי קבוצתי, שם הוא פחות נפוץ ומובן מאליו. כך, הושטת היד האקטיבית של Outreach, הופכת לשילוב של ידיים מושטות ומחבקות.