מצבי משבר לאורך החיים

אנשים חווים משברים שונים ומגוונים במהלך חייהם, ולכל אחד דרך ייחודית לו, הן בהתמודדות עם המשבר והן בהיחלצות ממנו. ואולם, לא קל להיחלץ ממשבר לבד, פעמים רבות דרוש טיפול פסיכולוגי במצבי משבר על מנת להצליח לעבור את המשבר ולצאת ממנו מחוזקים. יהיה זה משבר לאחר אבדן או לאחר לידה, משבר נפשי ראשון, או התפרצות של מחלה נפשית, משבר לאחר תאונה או כל משבר אחר – האדם או המשפחה המצויים במוקד המשבר נאלצים להסתגל במהירות למציאות חדשה.

בכדי לשאת את הקושי, ולהצליח להתרומם ממנו ולחדש תהליכים של תפקוד תקין וצמיחה, ברוב המקרים נדרש ליווי מקצועי רגיש, אינטנסיבי ומותאם לצרכים.

התמודדות עם משבר נפשי מעלה צרכים ייחודיים ומורכבים, הן עבור האדם המתמודד והן עבור סביבתו הקרובה. כאשר המשבר בעיצומו, נדרשת היערכות חירום של כל הנוגעים בדבר, והם מצידם לא תמיד יודעים כיצד נכון לפעול. הלחץ האופייני למצבי משבר, המכתיבים קבלה מהירה של החלטות, מביאים את רמות המתח והמצוקה של המערכת כולה לשיא שלילי. גם בחלוף המשבר, לא ממש ניתן לחזור לשגרה כאילו לא אירע דבר. התקופה שלאחר המשבר, אם כך, מתאפיינת גם היא בהזדקקות וברגישות מיוחדת.

מצבי משבר נפשיים

מצבי משבר נפשיים יכולים להתהוות כחלק מהמהלך הטבעי של החיים, כמו גם בעקבות אירועים ייחודיים וטראומטיים.

דוגמא למשבר חיים אפשרי מהסוג הראשון הוא התמודדות עם דיכאון לאחר לידה המופיע אצל נשים רבות. משבר נפשי לאחר לידה נוחת על המשפחה בעיתוי הגרוע ביותר מבחינתה – לצד הצורך לטפל באישה הסובלת, ישנו תינוק שזקוק לטיפול אינטנסיבי. במצבים הללו נשים זקוקות עד מאוד לטיפול פסיכולוגי במצבי משבר בכדי להיחלץ מהמשבר ולחזור באופן היעיל והטוב ביותר לאיזון, אולם דווקא כעת קשה להן מאוד להשיג לעצמן את העזרה המתאימה.

אירוע ייחודי יותר של משבר נפשי הוא למשל התמודדות עם מצב פסיכוטי ראשון. במצב מורכב זה לעיתים אדם נופל בין שני העולמות – זה שלפני הפסיכוזה כבר איננו נגיש עבורו, ומאידך לא ברור לו כיצד יצליח להשתלב בעולם שאחרי המשבר. בטחונו העצמי נפגע, הוא איננו יודע לבטח מה כוחות הנפש שלו יאפשרו לו לשאת כעת, וכבר איננו מרגיש כבן בית בעולם, כפי שחש בעבר. אותו אדם נמצא בפרשת דרכים קריטית להמשך חייו, וכדי לחצות אותה בהצלחה הוא זקוק פעמים רבות לטיפול פסיכולוגי ולליווי צמוד במשימות העומדות בפניו. גם בני משפחתו זקוקים לליווי במציאות החדשה. הטיפול, אם כך, צריך לתת מענה מעשי לאתגרים הרגשיים והמציאותיים העומדים בפני האדם בכל תחומי חייו.

האם אתם או קרוביכם מתמודדים עם משבר?

צרו קשר

טיפול פסיכולוגי במצבי משבר

הצוות של Outreach ערוך לתת מענה ליחידים ולמשפחות המצויים בתוך מצב משברי. המענה הטיפולי שלנו מהיר, נגיש וגמיש ומאפשר התערבות מיידית בעת הצורך.

הניסיון שלנו מלמד כי במצבי משבר, לעתים עצם ההתערבות של גורמי מקצוע חיצוניים למערכת החווה משבר מוביל להטבה משמעותית במצב.  מובן שעל הטיפול לשלב בין נגישות, אקטיביות, אינטנסיביות ומתן מענה רב-מקצועי. טיפול המשלב כלים שונים (כגון: טיפול פסיכולוגי לצד ייעוץ פסיכיאטרי), בתדירות גבוהה, במקום המתאים למטופל ותוך מתן ליווי והדרכה גם לבני המשפחה, עשוי בהחלט להביא להטבה משמעותית באופן מיידי.

טיפול פסיכולוגי במצבי משבר יכול למנוע התערבויות חריפות כמו אשפוז בכפייה, הוצאת ילדים לפנימייה, מאסרים ועוד. מעבר לכך יכול הטיפול להחזיר את החיים של המטופל ומשפחתו לנורמליזציה, גם אם שונה מזו שהיתה בימים שלפני המשבר, ובעיקר – לאושש את יכולתם להאמין, לקוות ואף ליהנות.

צרו קשר לבניית תכנית טיפולית מותאמת עבורכם

טלפון: 072-33-60-600
E-mail: [email protected]

לחצו ליצירת קשר
דילוג לתוכן