ההתמקדות שלנו בגיבוש וחיזוק של רשת תמיכה עבור המטופלים שלנו, נובעת מתפיסת עולם טיפולית הרואה את האדם כצמח הגדל בסביבה מסוימת ותלוי בה להתפתחותו.
מתוך כך, גם תהליכים משמעותיים של התקדמות ושינוי דורשים לעיתים מאמץ משולב של כמה גורמים:
הראשון והחשוב מכולם הוא האדם המבקש לחולל שינוי, אשר יידרש לגייס לצורך כך את מלוא כוחות הנפש שלו.
השני הוא המטפל, אשר ישקיע ככל יכולתו בעבודה מקצועית ומסורה לטובת המטופל.
הגורם השלישי הוא סביבתו הטבעית של המטופל, אשר מבלי לגייסה לתהליך יהיה קשה מאוד ליצור שינוי ולבססו. סביבה זו מהווה עבור המטופל רשת תמיכה חשובה.
רשת תמיכה טבעית
אנו מאמינים כי בקהילה של כל אחד מאתנו טמונים משאבים של עזרה ותמיכה, שאיננו מודעים להם במלואם ואלו יכולים במקרה הצורך לשמש לנו רשת תמיכה.
לעתים נוצר הרושם כי הסביבה דלה במשאבים, ועל האדם להתייצב בגפו אל מול משימות חייו. ואולם, מבט קרוב יותר יגלה כי כמעט תמיד ישנם כוחות נוספים בסביבה אשר מוכנים ומעוניינים לעזור. יהיו אלה גורמים מהמשפחה הקרובה והמורחבת, חברים, שכנים, מורים, מכרים, בעלי תפקידים וגורמים נוספים בסביבה, רבים מהם יכולים לעזור בשעת הצורך.
במהלך שגרת חיינו איננו נוטים לחשוב על כל אלה כעל רשת תמיכה טבעית אולם כשאנו ניצבים בפני אתגרים, אז מתגלה עוצמתה של הקהילה וגדולתה.
ואכן, ניסיון קליני, מחקרים וחכמת ההמונים מגלים כולם כי קהילה חזקה מהווה גורם חוסן והגנה בשעת צרה.
הרחבה של רשת תמיכה
המגמה שלנו ב- Outreach היא לשתף פעולה עם מטופלינו במקרה הצורך, בכדי למצות את מלוא פוטנציאל העזרה הטמון בקהילה שלהם, ולתרגמו לרשת תמיכה פעילה עבורם.
אנו עושים זאת מתוך הבנה, כי בני המשפחה, חברים, וגורמים נוספים בקהילה היו חלק מחייו של המטופל לפנינו, ויהיו שם אחרינו. הם המשאב הקבוע והמשמעותי ביותר, ועל כן חשוב לתת להם כלים ישימים לתמיכה, אשר יוכלו לשמר את הישגי הטיפול גם לאחר שיסתיים.
אנו נתקלים פעמים רבות במצבים בהם הסביבה המיידית של המטופלים – לרוב המשפחה הגרעינית – אינה מצליחה להוות עבורם רשת תמיכה חזקה מספיק. הסיבות לכך יכולות להיות קשורות לכוחות הזמינים במשפחה בתקופה נתונה, להיקף ועוצמת הקשיים עמם מתמודדת המשפחה, לדפוסי הקשרים בתוכה וכו׳. במקרים אלו זקוקים בני המשפחה הקרובה לחיזוק ו׳הרחבת הכתפיים׳ שלהם על מנת שיוכלו לשאת בנטל בהצלחה. כאן נכנסת לתמונה רשת התמיכה הרחבה אותה צריך לחפש ולהכניס לפעולה.
גיוס ובניה של רשת תמיכה
אז איך מגייסים ובונים רשת תמיכה?
ראשית יוצרים קשר עם אנשים בסביבתו של המטופל, ומשתפים אותם בצורך שלו, ופעמים רבות של המשפחה כולה, בעזרה.
לדוגמא, ההנחיה שלנו להורים המתמודדים עם ילד המסתגר בחדרו, אינו הולך לבי״ס ומסרב לקבלת עזרה, יכולה להיות ליצור קשר ולגייס את כל מי שאפשר בסביבתו אשר מוכן, רוצה ויכול להשפיע עליו. פעמים רבות יזדקקו ההורים לעזרה בהתגברות על מחסום של בושה והסתרה ואנו נהיה שם עבורם בתהליך.
אותם שותפים פוטנציאליים לעבודה הטיפולית יתכנסו יחד עם אנשי המקצוע מהצוות של Outreach, ידברו על האתגרים והמטרות המשותפות ויחשבו איך כל אחד מהם יכול לסייע בדרכו הייחודית. מאותו רגע יהפוך אוסף השותפים הללו לרשת תמיכה העובדת בתיאום להשגת המטרות הטיפוליות.
רשת התמיכה תשתף פעולה באופנים ובמינונים הדרושים להשגת המטרות לדעת חבריה. תיתכן תקשורת אינטרנטית וטלפונית רציפה, פגישות תקופתיות וכו׳. הצוות של Outreach יסייע בהכוונה ופיקוח על רשת התמיכה ופעולותיה. לאחר שנוצרה, רשת התמיכה דורשת תחזוקה ועדכון, לפי המטרות המשתנות של התהליך הטיפולי. המטפלים שלנו יטפחו את רשת התמיכה וידאגו לקיומם של תנאים המאפשרים לה להמשיך לפעול, לטובת המטופל ומשפחתו.
ההיכרות בין המטפלים של Outreach לבין המטופל ומשפחתו מאפשרת להם להנחות את הסביבה כיצד לתרגם את רצונה הטוב לעזרה מותאמת ויעילה.
כך, אנרגיות שקודם לכן ירדו לטמיון הופכות למשאבים זמינים בצורה של רשת תמיכה המונעת נפילה.