האם חדר מיון של בי"ח כללי הוא המקום המתאים בהתקף חרדה קשה? מהן האלטרנטיבות?

התקף חרדה הוא אירוע נפשי המקבל ביטוי פיזיולוגי עז, שיכול להיחוות כהתקף לב, או כמצב מסכן חיים. התקף חרדה חד פעמי יחלוף במרבית המקרים כעבור זמן קצר והוא כשלעצמו לא תמיד מהווה אינדיקציה לטיפול. לעומת זאת, אם ההתקפים חוזרים ונשנים, או כאשר ההתקף הבודד היה עוצמתי וטראומטי, יש צורך לטפל בתופעה באופן מקצועי.

רבים מהסובלים מהתקפי חרדה פונים לחדרי מיון של בתי חולים כלליים כיוון שהסימפטומים הפיזיים מופיעים בעוצמה גבוהה ומדאיגים. רק לאחר בדיקות של רופאים אשר מאשרים כי המצב הפיזי תקין והמקור לתחושות הוא נפשי, פונים אנשים לעיתים לטיפול נפשי. ואולם, ידע בסיסי שיאפשר זיהוי מוקדם של התקף החרדה יכול להרחיב את טווח אפשרויות ההתמודדות עם ההתקף. 

התקף חרדה – הגדרה

התקפי חרדה הם תחושות חזקות של פחד בלתי נשלט, המופיעות בפתאומיות, ונמשכות לרוב בין מספר דקות לחצי שעה. על מנת שהתקף יוגדר כהתקף חרדה, צריכים להופיע לפחות 4 מהסימפטומים הבאים:

  • פעימות לב מהירות / הלמות לב / דופק מוגבר
  • רעד / פרכוסים
  • קוצר נשימה / מחנק / חנק
  • כאבים / אי נוחות בחזה
  • בחילה / מצוקה בבטן
  • תחושת נתק מהעצמי ומהמציאות
  • פחד מאובדן שליטה / פחד מאבדן שפיות
  • פחד מוות
  • עקצוצים / אבדן תחושה באיברים
  • צמרמורות / הבזקי חום

במצב של התקף חרדה ראשון כאשר הסימפטומים הפיזיים מופיעים בעוצמה, הבחירה ללכת לחדר מיון ולשלול בעיה רפואית נראית הגיונית. כאשר ישנה היסטוריה של התקפי חרדה, בעזרת ליווי מקצועי אמור אדם להיות מסוגל לזהות את ההתקף הבא ולהתמודד אתו בעזרת כלים פסיכולוגיים ו/או תרופות פסיכיאטריות גם מבלי לפנות לחדר מיון כללי. 

אישה בהתקף חרדה
מה עושים במצב של התקף חרדה?

מתי יש צורך לטפל ומהו הטיפול היעיל עבור התקפי חרדה קשים

כאשר התקפי החרדה חוזרים על עצמם, פעמים רבות הופכים אנשים לחרדים מפני הישנות התקף החרדה עצמו. חששות אלה לרוב יפגעו בתפקוד היומיומי ויובילו לשורה של התנהגויות הימנעות ולפיכך במצבים כאלה מומלץ לפנות לטיפול נפשי מתאים. 

שני הטיפולים הבולטים אשר נתמכים בראיות מחקריות ליעילותם הם טיפול פסיכולוגי – המכונה גם פסיכותרפיה – וטיפול בתרופות פסיכיאטריות. בהקשר של הטיפול הפסיכולוגי נפוצות השיטות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) אולם גם שיטות אחרות כמו טיפול פסיכודינאמי קצר מועד הוכחו כיעילות. 

מטרת העבודה הפסיכולוגית סביב התקפי חרדה נבדלת בהתאם לשיטה הספציפית הנבחרת ונעה בין ניסיון להעמיק ולחקור את שורשי הגורמים לחרדה לבין ניסיון לזהות ולהכיר את הסימפטומים ולהתמודד ישירות איתם. למשל, מטופלים יכולים ללמוד בטיפול לזהות את הטריגרים להתקפי החרדה שלהם, לרכוש טכניקות להרגעה עצמית ובליווי איש טיפול להיחשף לגורמים מעוררי החרדה באופן הדרגתי כך שילמדו להתמודד אתה ולחיות לצידה.עבור כל אדם יתאים פתרון טיפולי אחר ולעיתים השילוב בין תרופות פסיכיאטריות לטיפול פסיכולוגי יהיה המוצלח ביותר בהתמודדות עם התקפי חרדה.  

היתרון של אאוטריצ' בהתמודדות עם התקפי חרדה

הצוות של אאוטריצ׳ ערוך לטפל במטופלים בסביבה הטבעית שלהם– בבית או במקום אחר לבחירתם. היתרון המשמעותי של האלמנט הייחודי הזה בטיפול בבעיות חרדה טמון ביכולת לתרגל במשותף חשיפה למצבי חרדה ולהתמודד איתם בשטח בליווי איש טיפול מיומן.

הצוות של אאוטריצ׳ יתאים את הטיפול באופן אישי לצרכי המטופל/ת תוך התחשבות בכוחות ובאתגרים. המענה הטיפולי יכול לכלול שילוב של טיפולים פסיכולוגיים לצד ייעוץ פסיכיאטרי לפי הצורך. העבודה בסביבה הטבעית של המטופל הופכת את הטיפול לאפקטיבי וכזה אשר תוקף את הבעיה באופן ישיר ויכול לחסוך תגובות כגון פנייה לאשפוזים כלליים או אפילו אשפוזים פסיכיאטריים אל מול התקף חרדה.