טיפול במשבר נפשי

טיפול במשבר נפשי יכול להתאים בתקופות כאלה או אחרות לרבים מאתנו. החיים מטבעם מזמנים לכולנו אתגרים מגוונים וחלקם עלולים להוביל למשבר. הטריגר למשבר נפשי יכול להיות אירוע חיצוני או פנימי והתגובה לכל אירוע כזה היא סובייקטיבית ותשתנה מאדם אחד לאחר.

טיפולים נפשיים רבים מלווים בני אדם בתקופות שונות לאורך חייהם. אחד הנפוצים שבהם הוא פסיכותרפיה או טיפול בשיחות. ואולם, טיפול במשבר נפשי שונה באופן מהותי מטיפול ׳רגיל׳ ומתמשך ויש להיערך אליו אחרת.

על מנת להבין וללמוד את העקרונות הייחודיים של התערבות פסיכולוגית בשעת משבר נציג כאן עיקרים ממשנתו של אחד הפסיכואנליטיקאים המשפיעים ביותר – כריסטופר בולאס – אשר כתב ספרון ייחודי על טיפול פסיכולוגי בשעת משבר אשר תורגם לאחרונה לעברית: ׳לתפוס אותם לפני שהם נופלים – הפסיכואנליזה של ההתמוטטות׳.

מאת: צוות אאוטריצ׳

טיפול פסיכולוגי במשבר נפשי

אנו משתמשים בטקסט של בולאס אשר מציע למעשה עקרונות של טיפול במשבר נפשי, בשל הדימיון הרב שמצאנו בין משנתו לבין התובנות שצברנו מתוך הניסיון הקליני שלנו באאוטריצ׳ בהתערבות בזמן משבר נפשי.
בולאס הוא פסיכואנליטיקאי אמריקאי שעבד כ-40 שנה גם באנגליה, הוא למד היסטוריה , אנתרופולוגיה, ספרות וכמובן פסיכותרפיה ופסיכואנליזה והיה תלמידם של מורים גדולים כמו בולבי, אנדרה גרין, רוזנפלד, סנדלר ועוד טובים ורבים.  תרומתו להתפתחות הפסיכואנליזה עצומה.

בולאס מסביר ומדגים מתוך הפרקטיקה שלו, כיצד הוא עושה התאמות בטכניקה הפסיכואנליטית המסורתית במטרה לתת מענה ייחודי למטופלים במצבי משבר, כמו למשל פגישות ארוכות (לעיתים למשך יום עבודה שלם), פגישות יומיומיות, גישה אקטיבית שלו ברמת ההתערבויות ועוד. הוא מכיר בחשיבות של התערבות במציאות חייהם של מטופלים אלו ומגייס משאבים סביבתיים ואנשי צוות עמם עובד בשיתוף בתקופות משבר לטובת החזקה בתחומים אלו (פסיכיאטר, עו״ס וכו׳).

לפי בולאס, המטרה הלא מודעת של המשבר (breakdown) היא להציג את העצמי בפני האחר ולזכות בהבנה. אם מטפלים במשבר בזמן וכראוי, breakdown יכול להיהפך ל- breakthrough. כלומר יש בו פוטנציאל טרנספורמטיבי.

המשבר יכול לפרוץ כתוצאה מנסיבות שונות – אובדן, קושי בהסתגלות לשוק העבודה או אירועים שגרתיים לכאורה שמשמעותם הנפשית סמויה מן העין. המשותף לכולם הוא שהאדם נותר ללא מענה.

כריסטופר בולאס

כריסטופר בולאס מציע שיטה ייחודית של טיפול במשבר נפשי

העקרונות של טיפול במשבר נפשי

האופן בו בולאס מציע לגשת למשבר כדי למקסם את הפוטנציאל שבו הוא בטיפול פסיכואנליטי אינטנסיבי. טיפול זה כולל מספר אלמנטים שמותאמים לטיפול במשבר:

  • מרחב עיבוד – הרעיון המרכזי הוא שמשבר לא צריך להימנע או להיבלם, האדם צריך שיקשיבו לו ויהיו לצידו על מנת שיוכל לעבד את התכנים שעולים ולעבור את המשבר
  • אינטנסיביות – בולאס מאוד מאמין בכלי הטיפולי שלו (פסיכואנליזה) וטוען שבמצבי משבר צריך עוד ממנו, ואפילו עוד הרבה: הוא מתאר מקרים בהם ביצע שתי פגישות ביום/פגישות של ימים שלמים/עבודה 7 ימים בשבוע וכו׳

אגב, בולאס לא לבד,  פרויד גם טען שמטופלים מסויימים זקוקים להרחבה של הפגישות שלהם כאשר במתכונת הרגילה אינה עונה על הצרכים. גם וויניקוט היה ידוע בכך שעודד מטופלים מסוימים לרגרסיה בסטינג של פגישות שהוארכו לשם כך.

  • צוות – בולאס אומר שדרוש ׳צוות של אנשים שיספקו סביבה מחזיקה למטופל שחווה התמוטטות׳ ועזרה בהתמודדות עם מציאות החיים הקונקרטית אשר הופכת לעיתים קשה מנשוא בתקופת משבר. הצוות יכול לחיות אנשי מקצוע או גורמים מסייעים אחרים בקהילה.
  • התאמה אישית של המענה לצרכי המטופל – כל מטופל במשבר זקוק לאופן אחר של תמיכה וחשוב שהמענה הטיפולי יהיה גמיש ויתפר בהתאם לצרכים הספציפיים וכן בהתאם ליכולות והמגבלות.
  • רשת תמיכה ועזרה קונקרטית – במצבים הדורשים עזרה נוספת בולאס מבקש מהמטופל לפנות בעצמו לגורמים משפחתיים או חברתיים ולבקש את עזרתם היומיומית.

על מה חשוב להקפיד בזמן משבר נפשי?

לצד הטיפול בהתאם לעקרונות שפורטו, בולאס מתייחס לחשיבות של שמירה על התפקוד גם במשבר. הוא מעודד מטופלים למשל להמשיך לעבוד, גם כדי להשאיר חלק בחיים שאינו נהרס בידי המשבר, ובעיקר כדי לתמוך בכוחות האדם. אותם כוחות אגו יהוו גורם חשוב בחילוץ המטופל מהמשבר.

במקביל חשוב להדגיש את ההחזקה של המטפל ושל הסביבה הקרובה את המטופל בעיתות משבר. בולאס מדבר על הצורך בהיכרות של המטפל עם גורמים במערכת התמיכה, כך מתאפשרת החזקה טובה יותר ותגובה בזמן הנכון. מערכת התמיכה מעניקה למטופל את הביטחון הנדרש כדי לצאת מהמשבר הנפשי.

אם מחזיקה את בנה הבוכה

החזקה אינטנסיבית דרושה לטובת טיפול במשבר נפשי

הטיפול של אאוטריצ׳ במצבי משבר נפשי

האמירה המסכמת של בולאס היא ׳כי במצבים מסוימים יש לערוך שינויים במסגרת האנליטית, אך לא בתהליך האנליטי׳.

העבודה שלנו באאוטריצ׳ במובנים מסוימים מרחיבה את האמירה הזו, עם כמה הבדלים:

  1. טיפול אינטנסיבי וגמיש – בזמן ובמקום. בעוד בולאס מדבר על הארכת זמני הפגישות והגדלת האינטנסיביות, צוות אאוטריצ׳ מציע גם הרחבה גאוגרפית ומאפשר פגישות בבתי המטופלים במצבי משבר ומחוצה להם.
  2. טיפול במצבי משבר ומחוצה להם – הפיתרון שבולאס מציע הוא טיפול אינטנסיבי למצבי משבר נפשי. אנחנו מאמינים בשיטות העבודה והעקרונות שמציע כמתאימים גם למצבים שאינם משבריים. כך למשל התאמת המענה הטיפולי לצרכי המטופל היא עקרון המוביל את כל הטיפולים שלנו.
  3. עבודה צוותית וגיוס שותפים – בולאס מציע לגייס צוות להתמודדות עם זמן משבר – עו״ס שיבצע ביקורי בית, פסיכיאטר שיפקח על טיפול תרופתי ולעיתים סיוע קונקרטי כמו נהג שיסיע את המטופל לפגישות ועוד. אנחנו מנסים לעבוד עם שותפים בהתאם לצורך ובמידת האפשר גם בשגרה ולא רק במצבי משבר. כך למשל בניית רשת תמיכה היא אחת הפרקטיקות בה אנו משתמשים להרחבת גורמי התמיכה של משפחות ויחידים.
  4. השפעה על המציאות החיצונית והפנימית – במצבי משבר במיוחד אולם לא רק בהם, חשוב לקחת בחשבון בטיפול גם את מציאות החיים של המטופלים ולפי הצורך לסייע בהיבטים קונקרטיים שלה. בולאס מציע בזמן משבר אפילו לדאוג לנהג מטעמו שיקח את המטופלים אל הפגישות וחזרה.

סיכום – טיפול פסיכולוגי בזמן משבר נפשי

ברשימה זו ניסינו להתייחס לשיטת הטיפול הפסיכולוגי בזמן משבר נפשי שמציע פסיכואנליטיקאי וותיק ומוערך ומצאנו דמיון רב בינה לבין שיטות הטיפול שלנו באאוטריצ׳. בולאס מציין שבזמן עבודתו (רבת השנים) הצליח תמיד במניעת אשפוזים פסיכיאטריים עם מטופלים שהציע להם את ההתערבות אינטנסיבית בזמן משבר.

בזמן משבר נפשי חמור יש סכנה של ׳רגרסיה ממאירה׳. זה מצב שבו האדם במשבר שוכח את כוחות האגו שלו ומאבד אותם. העבודה שלנו באאוטריצ׳ כמו גם זו של בולאס מכוונת לאיתור כוחות וחיזוק שלהם. העמדה שלנו היא פעמים רבות אקטיבית אך איננה מחליפה את הכוחות של המטופל אשר צריך למצוא את דרכו אל מחוץ למשבר הנפשי.

בולאס רואה במשבר הזדמנות שיכולה לשנות את חיי המטופל. זה תלוי ביכולת לייצר עבורו סביבה שמחזיקה את המהלך. צוות אאוטריצ׳ מציע למטופליו החזקה אינטנסיבית, גמישה ומותאמת אישית לטובת התמודדות עם משברים נפשיים ואתגרי חיים אחרים.

האם אתם או קרוביכם מתמודדים עם משבר נפשי?

צרו קשר

מקורות

Bollas, C. (2012). Catch them before they fall: The psychoanalysis of breakdown. Routledge.

כריסטופר בולאס - תפוס אותם לפני שהם נופלים

כריסטופר בולאס – תפוס אותם לפני שהם נופלים