מסתגרים והסתגרות – קווים לדמותם

מצבי הסתגרות ונסיגה חברתית כביטוי לקושי נפשי מוכרים עוד מקדמת דנא, ומכונים לאורך ההיסטוריה התרבותית בשמות כגון התבודדות, פרישות, התנזרות וכו'.
בתקופתנו, על מאפייניה התרבותיים והטכנולוגיים, תופעה עתיקה זו קיבלה פנים חדשות וההתנהגות של מסתגרים שונה.

בספרות המקצועית דווח לראשונה על התופעה של נסיגה חברתית חמורה ומתמשכת של צעירים ביפן בשנות ה-70 של המאה הקודמת. בשנים שלאחר הופעתה נחשבה התופעה סינדרום תרבותי ספציפי ליפן וכונתה שם היקיקומורי. ואולם, דיווחים משני העשורים האחרונים מארצות נוספות ( הונג קונג, קוריאה,הודו, ארה״ב, קנדה, ספרד, פינלנד, אומן ועוד), מעידים כי מדובר בתופעה אשר מתפשטת ודורשת תשומת לב דחופה. 

גם אנחנו ב-Outreach התוודענו למקרים רבים של הסתגרות ממושכת בשנות פעילותנו כאן בישראל ופרסמנו מאמר אקדמי המציג את מאפייני תופעת ההסתגרות בארץ. אוכלוסית המסתגרים היא אוכלוסייה שקטה ובלתי מזיקה, אשר את מחירי הסתגרותה משלמים האדם המסתגר והמעגל המשפחתי הקרוב בלבד. יחד עם זאת, לעיתים מדובר בהפרעה קשה, אשר מנתקת את האדם המסתגר ממעגל החיים, ומשבשת קשות את חייהם של המקורבים אליו.

המאפיינים הטכנולוגיים של העולם המודרני, הופכים את הבעיה למורכבת עוד יותר מבחינת היכולת של הסביבה להתערב ולקצר את משכה.

בחסות האינטרנט, אנשים יכולים להרגיש שהם מחוברים לעולם, לצרוך שירותים ולנהל רבים מענייניהם מבלי לצאת מפתח חדרם. היכולת לשרוד מבלי לעזוב את הבית עלתה באופן דרמטי, ופעמים רבות אפילו ללא צורך לנהל תקשורת מילולית עם אדם אחר. כך, מצבי הסתגרות ונסיגה חברתית, אשר בעבר נטו להתקצר עקב צרכי המציאות הדוחקים, עלולים להימשך חודשים ואף שנים.

מאפיין נוסף ובעייתי של התופעה, הוא האופן בו היא מושפעת לרעה מהזמן החולף. נחשוב למשל על נער סוער, המסתגר בחדרו לאחר מריבה קשה עם הוריו, מפסיק להגיע לבי"ס וקוטע את הקשר עם חבריו. במידה ויתמיד בהסתגרותו במשך מספר שבועות, רוב ההורים ידאגו עד מאוד, אולם יניחו כי העניינים יסתדרו עם הזמן. לעתים אכן כך קורה, ואותו הנער חוזר לתפקוד רגיל. בפעמים אחרות הנער שוקע יותר ויותר בפרישותו, אשר מחריפה ומתקבעת עם כל יום שחולף. לאור זאת, חשוב להבין כי כאשר אכן מדובר בהסתגרות, ולא ב"ברוגז" חולף, הזמן עובד לרעתנו. אותה הסתגרות אשר נתפשה בתחילה כבחירה, מתגלה כבריחה, וכסכנה משמעותית לנפשו של המסתגר. על פי רוב, שהייה ממושכת בהסתגרות מהווה כר פורה לבעיות נפשיות ותפקודיות, העולות בחומרתן על אלו אשר הביאו להסתגרות מלכתחילה.

האם בן או בת משפחה שלכם מסתגרים בחדר?

צרו קשר

טיפול במצבי הסתגרות

אנשי מקצוע ברחבי העולם מנסים לסייע למטופלים במצבים של הסתגרות אולם העדויות לגבי יעילות הטיפולים מוגבלות. המטרה הכללית של ההתערבויות היא לסייע למסתגרים לצאת מחדריהם ולשלב אותם מחדש במסגרות חינוכיות או בשוק העבודה בכדי להשיב את השתתפותם בחברה.

גם כאשר ברור שמדובר במצב משברי, אשר למשפחה אין את הכלים להיחלץ ממנו בכוחות עצמה, כלל לא פשוט להיעזר בטיפול במצבים הללו. אחת הסיבות לכך היא שבעוד שבני המשפחה יכולים להיעזר באנשי מקצוע מחוץ לבית, האדם המסתגר, מטבע הדברים, לא יוכל להיעזר בטיפול המתקיים מחוץ לתחום הסתגרותו. במצבים כאלה, אם ההר לא יבוא אל מוחמד, לא יהיה טיפול.

נוכח מורכבות המשימה, חשוב מאוד שהטיפול יעמוד בשלושה תנאים –

  1. ראשית, עליו להגיע אל המטופל, ובכך לפגוש אותו בתנאים היחידים בהם ניתן לפגוש אותו בתקופה זו של חייו.
  2. שנית, עליו להתנהל ברגישות, בעדינות ותוך הבנה מעמיקה של דינמיקת ההסתגרות, והגורמים לה. על המטפלים במצבים אלו ליצור קשר הדרגתי של אמון באופן בסבלנות, ברגישות ובנחישות. רק על בסיס הקשר הזה ניתן  יהיה להציע התערבויות טיפוליות מתאימות.
  3. הטיפול צריך להשפיע ולערב גם את סביבתו הקרובה של המסתגר. ברוב המקרים התנאים הסביבתיים אשר נוצרו במשפחה ובבית תורמים לשימור הבעיה ולכן יש להידרש גם אליהם.

הטיפול של Outreach במצבי הסתגרות

אנחנו ב-Outreach מנוסים בטיפול במצבי הסתגרות.

אנו ערוכים להגיע לטיפול בבית, ומנוסים בתהליך המורכב של יצירת קשר עם מי שפעמים רבות פרש לא רק מהיציאה מפתח הבית, אלא גם מצורות רבות של תקשורת בין אישית.

מניסיוננו, כניסה של איש טיפול לתוך מרחב המחיה של אדם מסתגר, בתנאי שנעשית בעדינות וברגישות, עשויה להניע מחדש תהליכים, שכמו קפאו במקומם כאשר החלה ההסתגרות. עפ"י רוב, גם המסתגרים הנחושים ביותר מגיבים במהלך הזמן לניסיונות עקביים ומותאמים של איש מקצוע ליצור עימם קשר ולסייע להם.

הצוות שלנו ערוך גם להדריך וללוות את בני המשפחה הקרובים בתהליך, ולגייס ולבנות רשת תמיכה מתאימה לפי הצורך.

היכולת שלנו ב-Outreach להגיע עד המטופל ולפגוש אותו בסביבה שלו מעניקה יתרון רב-ערך גם לתהליך העבודה עם משפחתו. שתי הזרועות הטיפוליות עובדות במצבים אלו באופן מתואם ומשלימות האחת את עבודתה של השניה.

כך, נוצרים התנאים לעבודה טיפולית מדויקת, עניינית ויעילה, אשר יכולה להגיע להישגים משמעותיים גם נוכח שיתוף פעולה מינימלי בלבד מצד האדם המסתגר.

לחצו כאן לקריאה נוספת על נסיגה חברתית והסתגרות.

 

צרו קשר לבניית תכנית טיפולית מותאמת עבורכם

טלפון: 072-33-60-600
E-mail: [email protected]

לחצו ליצירת קשר
דילוג לתוכן