התנגדות לטיפול פסיכולוגי

רבות דובר על התנגדות בטיפול פסיכולוגי ועל המופעים השונים שלה בתוך הטיפול. הרבה פחות מכך עוסקים בנושא של התנגדות לטיפול פסיכולוגי או של טיפול פסיכולוגי למתנגדים.
הסיבה היא כנראה שהדעה הרווחת בציבור ובקהילה המקצועית גורסת שלא ניתן לסייע למי שמתנגד לטיפול פסיכולוגי.

אנחנו ב-Outreach חושבים קצת אחרת ומתמודדים רבות עם הסוגיה המאתגרת של התנגדות לטיפול פסיכולוגי.

מנין בכלל מגיעה ההתנגדות לטיפול?

טיפול פסיכולוגי יכול להיות מפרה, מרחיב אופקים ומהנה, ועם זאת רבים מרגישים מאוימים מהקושי והאתגר הכרוכים בו. שינוי, גם אם לטובה, מרתיע את רובינו, מעצם היותנו 'חיות של הרגל'. ההמחשה הבולטת לכך היא הקושי לשנות הרגלים מזיקים, למרות הרצון לכאורה לעשות זאת, כמו למשל כניסה למשטר דיאטה או הפסקת עישון. פעמים רבות אנו חצויים בנוגע לאופציה של שינוי באמצעות טיפול נפשי – יש בתוכנו חלק שרוצה ואף כמה לכך, ולצידו חלק אחר המתנגד בכל תוקף לשינוי הסדר הקיים. זוהי אמביוולנטיות.

ואכן, הניסיון שלנו ב-Outreach הוא שכמעט תמיד, לצד המופע הגלוי של התנגדות, נמצאת אמביוולנטיות סמויה.

ואולם, ישנם גם מצבים קשים של התנגדות, בהם סביבתו של אדם מזהה אצלו צורך בטיפול ובשינוי, בעוד שהוא עצמו מסרב לכך בתוקף. הסיבות להתנגדות יכולות להיות רבות ומגוונות, אולם השורה התחתונה זהה כשההתנגדות חריפה: אין סיכוי שאותו אדם יגיע לטיפול וישתף בו פעולה. הצוות של Outreach פיתח פתרונות למצב מורכב זה.

האם קרוביכם זקוקים לטיפול אך מתנגדים לו?

צרו קשר

האם אפשר להציע טיפול פסיכולוגי למתנגדים?

לרוב כשמדובר בסוגיה של התנגדות לטיפול פסיכולוגי, הפונים אלינו בבקשת עזרה הם בני המשפחה או הקרובים. השאלה ׳הוא לא רוצה טיפול מה אפשר לעשות??׳ חוזרת על עצמה ברבות מהפניות המגיעות אלינו. אכן שאלה טובה.

הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונלי יודע להתמודד עם סוגים רבים ושונים של התנגדויות, המופיעות בתוך מסגרת הטיפול. למשל, מוכרות היטב התופעות של התנגדות להעלאת תכנים משמעותיים בטיפול או העלאה של תכנים מהמישור הלא מודע אל המודע, המתבטאת בטיפול בחוסר שיתוף פעולה, שתיקות, איחורים, תוקפנות, וכחנות, וכו'. ואולם, הטיפול הקונבנציונלי אינו מסוגל להתמודד עם התנגדות שהיא בגדר 'הצבעה ברגליים' – כשהמטופל מסרב להגיע לטיפול. במקרים אלה, ההמתנה הפאסיבית בקליניקה פשוט אינה מספיקה. אוכלוסיית המתנגדים ׳זכתה׳ לכינויים כמו סרבני טיפול והתפיסה היא שהם אינם ברי טיפול. האמנם?

טיפול פסיכולוגי למתנגדים ב-Outreach

המענה הטיפולי של Outreach מנסה להתמודד עם הסוגיה של התנגדות לטיפול בשלושה אופנים מרכזיים:

  1. טיפול פסיכולוגי בבית – הניסיון שלנו מלמד שגם במקרים קיצוניים של התנגדות לטיפול פסיכולוגי, העמדה של המתנגד משתנה כשמציעים לו טיפול פסיכולוגי בבית. האקט של הגעה לבית המטופל כמוהו כהושטת יד אקטיבית שמאחוריה האמירה: אתה מספיק חשוב כדי שנתאמץ עבורך. ברבים מהמקרים האקט הזה סודק את חומת ההתנגדות ומאפשר חיפוש משותף אחרי  אמביוולנטיות לטיפול. נדמה כי יש בכך תכונה המאפיינת את הטבע האנושי – כשמישהו בא עד אליך ומושיט אליך יד, משהו בך רוצה להושיט לו יד בחזרה.
  2. טיפול מערכתי – פעמים רבות המתנגדים לטיפול פסיכולוגי אומרים לסביבתם ׳עזבו אותי, אתם אלו שצריכים טיפול!׳. לפעמים הם צודקים.
    הניסיון שלנו מלמד כי טיפול מערכתי או טיפול משפחתי יכולים לסייע במצבים אלו ולעיתים למוסס התנגדות לטיפול פסיכולוגי של הפרט אשר חש כי הבעיה הפכה למשותפת.
  3. ייעוץ והדרכה להורים ומשפחות – במקרים בהם ההתנגדות לטיפול עיקשת, אנחנו לא מציעים טיפול פסיכולוגי למתנגדים עצמם בשלב הראשון. הניסיון שלנו מלמד כי הדרכת הורים או בני משפחה קרובים ויצירת שינוי סביבתי יכולים להשפיע גם על חבר המשפחה עבורו פונים לטיפול. לפיכך במקרים קיצוניים של התנגדות לטיפול פסיכולוגי לעיתים נמליץ להתחיל מעבודה עם ההורים וזו יכולה להוביל בהמשך גם לאפשרות של טיפול פסיכולוגי למתנגדים עצמם.

הסוגיה של התנגדות לטיפול פסיכולוגי היא אחת הסוגיות המאתגרות בשדה הטיפולי ומרבית המטפלים נמנעים מלעסוק בה.
הצוות של Outreach מציע מענה טיפולי נגיש, גמיש ויצירתי ולוקח על עצמו את האתגר של לנסות יחד עם המשפחות למצוא סדקים בחומה שבונים המתנגדים.

צרו קשר לבניית תכנית טיפולית מותאמת עבורכם

טלפון: 072-33-60-600
E-mail: [email protected]

לחצו ליצירת קשר
דילוג לתוכן