מודל פגיעות-לחץ מה זה ואיך משפיע על הטיפול?

מודל פגיעות-לחץ (המכונה גם מודל רגישות-לחץ או מודל דיאתזה-לחץ) הינו מודל להבנת הפרעות פסיכיאטריות. באופן כללי מניח המודל שלחלק מהמחלות הפסיכיאטריות יש בסיס ביולוגי או פגיעות. בשילוב של לחץ ו/או של שימוש בחומרים ממכרים עלולה פגיעות זו להוביל להופעתה של הפרעה פסיכיאטרית ולכן נקרא המודל מודל פגיעות-לחץ. טיפול נכון וסגנון חיים בריא יכולים לעמוד כנגד המודל של פגיעות-לחץ ולהוביל למצב בו למרות הפגיעות, לא מתעוררת הפרעה. טיפול בהפרעות נפשיות צריך לקחת בחשבון את האינטראקציה בין פגיעות ולחץ.

מהם גורמי הפגיעות להפרעות נפשיות?

המונח “פגיעות ביולוגית” להפרעות פסיכיאטריות מתייחס לאנשים אשר נולדים עם נטייה לפתח בעיה בתחום הנפשי או אשר רוכשים נטייה זו בשלב מאד מוקדם בחיים. פגיעות ביולוגית מוכרת מאוד בתחום הרפואי, כך למשל לחלק מהאנשים יש פגיעות ביולוגית להתפתחות אסטמה ואילו לאחרים יש פגיעות ביולוגית להתפתחות לחץ דם גבוה או סוכרת. באופן דומה, מדענים חושבים כי יתכן שלאנשים יש פגיעות ביולוגית להתפתחות סכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית, דיכאון או הפרעות נפשיות אחרות.

באופן ספציפי יותר, התפיסה היא כי חוסר איזון בנוירוטרנסמיטרים שבמוח הוא המוביל לפגיעות למחלות נפשיות. כמו כן, בדומה להפרעות פיזיולוגיות כגון סוכרת, לחץ דם גבוה ומחלות לב, מרכיבים גנטיים ממלאים תפקיד בפגיעות למחלות נפש. הסיכויים שאדם יפתח דיכאון, הפרעה דו-קוטבית או סכיזופרניה גבוהים יותר אם קרוב משפחה לוקה אף הוא בהפרעה.

מחקרים מדעיים רבים חוקרים את המרכיבים הגנטיים הקשורים למחלות נפש תחת ההבנה כי הם אינם יכולים להסביר מחלות נפש באופן מלא. כך למשל, אצל אנשים רבים הסובלים ממחלת נפש אין היסטוריה של סימפטומים פסיכיאטריים במשפחה.  לפיכך, ישנה הסכמה נרחבת לכך שמרכיבים לא-גנטיים עשויים לתרום אף הם להתפתחות מחלת נפש כגון גורמים ביולוגיים מוקדמים, כמו עובר הנחשף לווירוס בעודו ברחם.

לגבי שימוש בחומרים, ישנה עדות מדעית מעטה בלבד לכך ששימוש באלכוהול או בסמים גורמים לאנשים לפתח פגיעות ביולוגית למחלות נפש. יחד עם זאת, כאשר הפגיעות הביולוגית כבר קיימת אצל אדם, שימוש באלכוהול וסמים עשוי להוות “טריגר” להופעת סימפטומים נפשיים או להחרפתם.

מהם גורמי הלחץ התורמים למחלות נפש?

לחץ ממלא תפקיד חשוב בהופעת בעיות גופניות כמו גם סימפטומים פסיכיאטריים והוא עשוי להיות הטריגר להופעת סימפטומים או להחרפתם. הלחץ בשילוב הפגיעות הופך להיות גורם משמעותי במיוחד לפי מודל פגיעות-לחץ. כך למשל לחץ עשוי להיות גורם משמעותי במיוחד בהחרפת הפגיעות הביולוגית לדיכאון. לדוגמא, אם מישהו איבד אדם אהוב, היה קורבן לתקיפה מינית או תקיפה אלימה, היה עד לארוע טראגי או חווה מקרים אחרים של לחץ יוצא דופן, סיכוייו לחלות בדיכאון גוברים.

 הדרך בה אנשים חווים לחץ שונה מאד מאדם לאדם. למעשה, גורם מלחיץ עבור אדם אחד עשוי לא להוות בכלל מקור ללחץ עבור אדם אחר. ישנם גורמים בעלי פוטנציאל לעורר לחץ אצל מרבית האנשים כמו איבוד אדם קרוב, שינוי מקום מגורים, עבודה חדשה, נישואים או לידת ילד, בעיות כלכליות או משפטיות ועוד.

מהן מטרות הטיפול בהתבסס על מודל פגיעות-לחץ?

מכיוון שלפי מודל פגיעות-לחץ פגיעות ביולוגית ולחץ תורמים שניהם לסימפטומים פסיכיאטריים, הטיפול צריך להתייחס לשניהם. בהתאמה במסגרת תהליך טיפולי-שיקומי מטרות הטיפול תהיינה הפחתת הפגיעות הביולוגית לצד הפחתת הלחץ או סיגול דרכים להתמודדות יעילה יותר עם לחץ.

הפחתת הפגיעות הביולוגית

טיפול תרופתי יכול לסייע בתיקון חוסר האיזון הכימי המוביל להופעת סימפטומים פסיכיאטריים. ההחלטה לקחת תרופות או לא היא אינדיבידואלית וצריכה להתקבל לאחר ייעוץ מקצועי מעמיק. התרופות אינן מרפאות מחלת נפש אלא מכוונות להקל על סימפטומים ויש להן תופעות לוואי. יחד עם זאת לחלק מהאנשים הן מסייעות מאוד בהפחתת או העלמת סימפטומים ולמניעת הישנות חוזרת של המחלה (relapse) ואשפוז.

דרך נוספת להפחתת הפגיעות הביולוגית היא הימנעות מאלכוהול וסמים. שימוש באלכוהול וסמים משפיע על הנוירוטרנסמיטרים במוח, דבר אשר עלול להוביל להחרפת סימפטומים והישנות המחלה. שימוש באלכוהול וסמים עשוי להוביל גם לבעיות עם החוק ולבעיות כלכליות ובריאותיות, הגורמות ללחץ אשר עשוי להוות טריגר לסימפטומים. בנוסף, שימוש באלכוהול ובסמים עשוי להפריע להשפעות החיוביות של התרופות.

הפחתת הלחץ

כל אדם חווה לחץ בדרך ייחודית משלו. בנוסף, מה שמלחיץ אדם אחד עשוי לא להלחיץ בכלל אדם אחר. על מנת להפחית מקורות לחץ נפוצים כדאי לזהות מצבים שגרמו ללחץ בעבר ולחשוב על דרכים להתמודדות עמם על מנת שלא יהיו מלחיצים בעתיד. לצד זה חשוב למצוא  פעילויות שיהיו משמעותיות, לשמור על הרגלי בריאות נכונים על ידי אכילה מאוזנת, שינה מספיקה והתעמלות קבועה ולחפש מערכות יחסים תומכות. רשימה זו יכולה לספק כלים נוספים להתמודדות עם גורמי לחץ.

לסיכום, מודל פגיעות-לחץ גורמי לחץ וביולוגיה תורמים שניהם להופעת סימפטומים. גורמים ביולוגיים תורמים לחוסר איזון כימי במוח הקשור לסימפטומים פסיכיאטריים ולחץ עשוי להחריף סימפטומים קיימים או אפילו להוות טריגר להופעת סימפטומים. בהתאמה, מטרות הטיפול הן להפחית פגיעות ביולוגית, להפחית לחץ, ולשפר את יכולת ההתמודדות עם לחץ.

האם אתם או קרוביכם מתמודדים עם הפרעה נפשית?

צרו קשר